سیم پیچی و تعمیر الکتروموتور – تالیف : مهندس محمد عبادی نژاد
سلام دوست عزیز، امیدوارم که حالت خوب باشه و تا انتها با این مقاله که در خصوص با سیم پیچی الکتروموتور هستش، با سایت ما همراه باشی، امیدوارم که بتونی از این مقاله نهایت استفاده رو ببری، پس با ما همراه باش.
اول از همه میخوام خودم و مجموعهای که دارمو بهت معرفی کنم مجموعه صنعتی ما از سال ۱۳۷۰ شروع به فعالیت در حوزه تعمیرات و سیمپیچی الکتروموتور و الکتروپمپ کرد و در این نزدیک به ۳۰ سال با مجموعههای بزرگ صنعتی و سازمانی همکاری داشته چند سالی هست که تو حوزه انلاین شروع به فعالیت کردم و هدفم به بالا بردن علم مردم تو این حوزه هست پس بریم که داشته باشیم یه مقاله خیلی خوب رو.
ساختمان الکتروموتور و سیم پیچ:
در ابتدا باید گفت که الکتروموتور به ۲ نوع جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) تقسیم بندی میشود که ما از انواع آن در زندگی روزمره استفاده خواهیم کرد.
الکتروموتور دستگاهی است که با در کنار هم قرار دادن چند قطعه که شامل؛ استاتور، روتور، سیم پیچ، شکاف هوا (Air Gap) و یک فریمیکه دور تمامیاین قطعات قرار داده شده است، کار میکند که در واقع در آن قطعههای نام برده شده باید کار کنند تا یک موتور الکتریکی شروع به حرکت کردن نماید.
در ارتباط با سیم پیچ باید در نظر داشته باشید که سیم پیچها از سیمهای بسیار زیاد پیچیده به همیتشکیل شده اند که به صورت قطبهای مغناطیسی ساخته و طراحی شده است که موجب تسهیل جریان برق شود.
این مسئله را نیز در همین ابتدا در خاطر داشته باشید در سیم پیچی و تعمیر الکتروموتور به دو مبحث جدا از هم تک فاز و سه فاز تقسیم میگردد که هر کدام از آنها کلاف بندی، سربندی و سیم بندی مختص به خودشان را خواهند داشت. جالب است بدانید که در شروع کار میبایست به عایق کاری دستگاه و سپس به سیم پیچی الکتروموتور پرداخت که این روند منجر به روشن شدن و حرکت الکتروموتور خواهد شد.
این نکته را مد نظر داشته باشید که سیم پیچی الکتروموتور موضوعی تخصصی و فنی است که کم تر کسی از آن سر در میاورد، بنابراین با یادگیری اصول سیم پیچی الکتروموتور تک فاز و سه فاز و جزئیات مربوط به آن میتوانید درآمد بسیار مناسب و خوبی از این راه کسب نمایید و این موضوع را بدانید که سیم پیچی انواع الکتروموتور یکی از پر درآمد ترین حوزههای کار فنی و تخصصی محسوب میگردد و کسب دانش در این زمینه میتواند فرصتهای شغلی مناسبی را برای شما عزیزان به وجود آورد.
البته این را نیز در نظر داشته باشید که شغلهای فنی عموما شغلهای طاقت فرسایی هستند و در صورت داشتن علاقه وارد این حرفه شوید در غیر ابن صورت خیلی زود پشیمان شده و وقت خودرا تلف کرده اید.
نحوه تعمیر الکتروموتور:
در ادامه بگزارید به نحوه سیم پیچی و تعمیر الکتروموتور اشارههایی داشته باشیم و نکتههای آن را به صورتی که برای همگام قابل فهم باشد بیان کنیم، در این راستا میبایست به این موضوع توجه داشته باشید که برای دریافتن مشکل در موتورها باید به عنوان یک پزشک عمل کنید و مریضی الکتروموتور را تشخیص داده و سپس به حل مشکل اقدام نمایید.
به عنوان مثال چنانچه محور موتور لنگی داشته باشد، در مدت نچندان زیادی بلبرینگها، بوشها را از کار خواهد انداخت و در این مواقع چنانچه ما به جای یافتن مشکل اصلی که در این جا رفع لنگی محور موتور است، به تعویض بلبرینگها اقدام نماییم و یا بوشها را تعویض کنیم، بخاطر این که همچنان محوریت موتور کج میباشد، دوباره همان مشکل را مشاهده خواهیم کرد و هم از لحاظ وقت و هم از لحاظ هزینه و موارد کاری به ما ضرر وارد خواهد شد.
همچنین چنانچه در مداری که به دلیل بار زیاد موتور، جریان زیاد کشیده و سوزانده شده و ما بیاییم و تنها سیم پیچ را تعویض نماییم، پس از گذشت مدت زمانی کم دوباره شاهد خرابی موتور خواهیم بود، پس نکتهای که در خصوص با سیم پیچی و نحوه تعمیر الکتروموتور باید در نظر داشته باشیم این است که دلیل و ریشه اصلی یک عیب یا مشکل را شناسایی و سپس نسبت به حل آن اقدام کنید که به طبع این امر نیاز به تجربه و تخصص و دانش مرتبط با این موضوع خواهد داشت.
در راستای نکتههای تعمیر الکتروموتور و سیم پیچها به موارد زیر توجه داشته باشید :
- در ابتدا به منظور تضمین ایمنی خود، برق را قطع نمایید
- به صورت ظاهری به بررسی الکتورموتور و سیم پیچها بپردازید تا اگر مشکل و اختلالی مشاهده شد آن را برطرف نمایید. این عوامل میتواند: شکستن پایه الکتروموتور، وجود خاک یا براده روی دستگاه و … باشد.
- پلاک موتور را پیدا کنید، بخاطر این که پلاک الکتروموتور اغلب روی پوسته آن نصب میگردد، پیدا کردن آن کار سختی به حساب نمیآید. در حقیقت پلاک موتور، مشخصات جزئی مانند: ولتاژ، توان، شدت جریان، گشتاور، دمای کارکرده، RPM (دور در دقیقه) و … را در اختیار ما قرار خواهد داد که به منظور تعمییر و عیب یابی موثر خواهد بود.
- در ادامه باید یاتاقان الکتروموتور را مورد بررسی خودمان قرار دهیم. شایان ذکر است که یاتاقانها در دو سمت الکتروموتور موجود است و چنانچه به درستی وصل نشده باشد و یا دچار زنگ زدگی شده باشد، موجبات خرابی الکتروموتور و سیم پیچهای آن را فراهم خواهد آورد. در نظر داشته باشید که در صورت عدم عیب در یاتاقانها، روتور باید به نرمیو بدون صدا گردش داشته باشد.
- در ادامه باید به سراغ سیم پیچها بریم و آنها را بررسی کنیم. در این راستا میتوانید از اهم سنج استفاده نمایید به صورتی که اتصالات کوتاه و یا اتصال به زمین هر یک از سیمهای موتور را میتوان با استفاده از این وسیله بررسی کرده و نسبت به حل مشکل اقدامات لازم را انجام داد.
- در هنگام استفاده از اهم متر حتما این را در نظر داشته باشیم که به جز گرفتن اهم الکتروموتور حتما اتصال بدنه را نیز چک کنیم در صورتی که الکتروموتور دارای اتصال بدنه باشد به احتمال ۹۰درصد سیم پیچ سوخته و باید سیم پیچی شود.
- لازم به ذکر است که برای الکتروموتورهای تک فاز باید به مواردی همچون؛ بازرسی ظاهری خازن و همین طور بررسی کلید الکتروموتور نیز توجه داشته باشید.
- در انتها باید گفت که این امکان وجود خواهد داشت که مشکل از فن خنک کننده دستگاه که در انتهای دستگاه جایگذاری شده است، باشد. در حقیقت باید بررسی نماییم که چیزی موجب گرفتگی گارد فلزی فن الکتروموتور نشده باشد.
به عنوان آخرین نکته در خصوص تعمیر الکتروموتور و سیم پیچ باید گفت که چنانچه با مواردی که خدمت شما گفته شد، مشکل دستگاه حل نشد، نیاز است تا یک تعمیر کار حرفهای دستگاه الکتروموتور و سیم پیچ شما را بررسی و مشکل آن را بر طرف نماید. نکتهای که وجود دارد این جاست که توجه داشته باشید که از لحاظ اقتصادی، تعمیر الکتروموتور و سیم پیچها به صرفه تر خواهد بود یا تعویض آن و سپس نسبت به تصمیم خود اقدام کنید.
منبع: